Monday, April 27, 2009

Bila Konvensyen Nasional Ke 13?

Ramai yang menelefon saya bertanya tentang konvensyen nasional pada tahun ini? Jadi ke atau bagaimana? Apa tidaknya Perlis telah diistiharkan bakal menjadi tuan rumah konvensyen nasional ke 13 kali ini. Cuma perubahan yang berlaku baru-baru ini memerlukan penyesuaian di buat oleh agensi-agensi dibawahnya. Namun sekarang telah jelas ke mana agensi-agensi MeCD di letakkan. INSKEN atau Institut Keusahawanan Negara sekarang sudah dibawah Kementerian Perdagangan dan Perindustrian Antarabangsa manakala PKEN-PKEN negeri diletak dibawah Kementerian Kewangan. Kini dua kementerian yang berlainan. Oleh itu, samada ada atau tidak konvensyen nasional perlu lah menunggu lagi, sehingga diberitahu kelak. Nantikan jawapannya , sedikit masa lagi.

Saya difahamkan beberapa buah negeri telah pun melangsungkan konvensyen negeri masing-masing, termasuklah Perlis. Negeri-negeri yang telah pun menobatkan juara negeri masing-masing yang akan mewakilii kontingen negeri ke konvensyen nasional antaranya ialah:-

No

Kontingen

Tarikh

1

Johor

2008

2

Perlis

11 April 2009

3

Negeri Sembilan

13-15 April 2009

4

Pahang

22 April 2009

5

Pulau Pinang

23 April 2009

6

Melaka

April 2009

7

Kedah

30 April 2009

8

Perak

17 Mei 2009

9

Terengganu

?

10

Kelantan

?

11

Selangor

?

12

Sabah

30 April 2009

13

Sarawak

?

14

Wilayah Persekutuan

?

15

MRSM

?

16

Exxon Mobil

?


Rasanya, pasukan negeri–negeri telah pun tak sabar-sabar untuk bertarung. Pertemuan dan persaingan di konvensyen memberi inpirasi kepada para peserta untuk menjalin hubungan networking disamping teruja dengan program-program yang dianjurkan. Sekembali dari konvensyen tentunya mencetuskan semangat dan jiwa yang berkobar-kobar dikalangan para peserta untuk memperbaiki prestasi masing-masing di pertemuan tahun hadapan pula. Jiwa gelojak untuk membuktikan kebolehan masing-masing, “we are the best”.


Semoga segala usaha yang dicurahkan oleh semua pihak di dalam membudayakan keusahawanan di kalangan pelajar akan berterusan kelansungannya dan mencapai matlamat dengan jayanya. Mungkin sudah tiba masanya untuk menampilkan mereka yang lahir dari program usahawan muda kini telah bergelar usahawan berjaya. Siapa anda sekarang sesudah 13 tahun telah berlalu.

Salam keusahawanan !

No comments:

Post a Comment