Monday, May 4, 2009

Hotel Holiday Villa ~ Konvensyen Akhir PUM Kedah 2008

30 Mei 2009, Hotel Holiday Villa Alor Setar telah menjadi medan berlangsungnya Konvensyen Program Usahawan Muda peringkat negeri Kedah baru-baru ini. PKNK telah memberi saya peluang untuk turut sama menyaksikan pertandingan akhir ini disamping menjadi salah seorang panel hakim. Persiapan yang dibuat oleh urusetia layak mendapat pujian kerana di atur kemas kedudukan ketua juri, panel juri, penjaga masa, alatan teknikal mencukupi dan ruang pamer buku laporan dan produk. Walaupun begitu, dewan yang besar tersebut terasa agak kecil terutamanya sewaktu para hadirin berpusu-pusu keluar menuju ke lif. Ruang tersebut kecil untuk menampung kehadiran pelajar-pelajar dari seluruh negeri Kedah.
Program berlangsung dengan lancar. Paling menarik dan mencuit hati ialah sewaktu menyaksikan anak-anak kecil menari tarian asli di hadapan tetamu yang ramai tanpa kekok dan segan. Mungkin kerana telah terlalu lama meninggalkan alam persekolahan menyebabkan saya jarang-jarang berpeluang menyaksikan tarian seperti demikian. Dari sudut pertandingan persembahan, terdapat peningkatan oleh beberapa sekolah. Semakin ramai yang mampu mempamerkan bakat-bakat mereka. Kalau pun berlaku kekurangan saya rasa kerana kurang persediaan dan latihan oleh peserta-peserta di samping tidak memberi perhatian rapi persediaan slide persembahan. Masa 5 minit yang diberikan untuk persediaan sebelum persembahan tidak di manfaatkan sepenuhnya oleh pasukan-pasukan. Banyak yang beranggapan semuanya "ok" dan tidak sabar untuk berada di pentas. Sedangkan kesilapan teknikal berlaku, menjadikan pasukan tidak bersedia dengan keadaan tersebut dan tiada pelan "B" untuk menghadapinya. Lebih-lebih lagi jika skrip yang digunakan peserta hanya dihafal bukan disesuaikan dengan suasana. Disnilah terletaknya keupayaan dan kematangan para peserta. Begitulah kalau nak di ulas, panjang lebar dibuatnya. Cukup lah sekadar ini buat perkongsian maklumat.
Kepada pasukan yang berjaya menjuarai konvensyen pada tahun ini diucapkan tahniah. Semoga terus dapat mengekalkan kejayaan dan kehebatan di masa akan datang. Bagi yang gagal jangan putus asa dan kecewa, tetapi aturlah langkah dan startegi untuk terus mara menyerlah ke hadapan pada tahun akan datang pula. Anda boleh lakukan ! Namun paling penting, sudah tertanam di hati masing-masing untuk menjadikan keusahawanan sebagai kerjaya pilihan. Berniagalah no...!

Klik Galeri Gambar ~ untuk lihat gambar-gambar lain. Maaf gambar kurang elok


1 comment:

  1. I overheard a conversation from a group of ALP at the end of the convensyen saying that "CEO Bahiyah Cooperation won the entire categories just because of mom-daughter relationship". I did not agree 100% because i could see the efforts and preparation done by the ALP's of Bahiyah. I am an outsider, but certainly an eyes and ears for every PUM programs. CEO Bahiyah Coop deserved to won because, just imagine how they had to endure the pain doing all the reports themselves without any help from their supervisor?? I used to involved in PUM before, and I know how tired to compile the reports, handling the services and courses themselves where oftenly teachers just sit down and do nothing and when the company won, they start to float themselves on surface as if they were the coz of the winning. so, please, dont just point fingers on ones face. I know who is working on this dirty foolish statement saying that the winning is not at all of CEO Bahiyah Coop efforts but just mother-daughter relationship. Malays.....?? Full of jealousy!! It's not the students who did this job, i knew it cause i've experienced my school age before. Students don't so this! With technology, its not hard to trace those old-dirt! I am not being rude or trying to be protactive towards Bahiyah, but its the reality. One more thing, dont you think how foolish and stupid if the olds fights to downgrade one's reputation just because of this case? Eww.. where are their maturity and professionalism?? I guess that's why i'm onto Tun Mahathir's theory.. Am holding tight... ewww...

    emel: edexcom@yahoo.com

    ReplyDelete