Monday, September 7, 2009

Bahaya H1N1 ~ Selsema Babi

H1N1 semua orang dah mengetahuinya. Risiko dijangkiti boleh saja berlaku dimana saja pada bila-bila masa. Namun dengan menjelang tiba perayaan besar Hari Raya, ramai yang semakin lupa mengenainya. Apa tidaknya, masih ramai tidak begitu ambil indah tentang penggunaan penutup hidung dan mulut yang disarankan bila berada di kawasan orang ramai. Mungkin dah lupa..... dan terasa selesa dan selamat tidak menggunakannya. Maklumlah angka kematian tidak lagi bertambah seperti awal-awal dulu. Bila berlaku lagi kematian, baru la.. nak ikut panduan dan peringatan yang dihebah-hebahkan oleh semua media massa. Tambah-tambah dimusim perayaan ... Raya......kan. Apa pun, jagalah diri dan keluarga masing-masing daripada terdedah kepada risiko H1N1.

Selain dari itu, jangan lupa untuk mengajak kawan-kawan mengadu kepada ALLAH SWT. Dirikan sembahayang hajat bersama-sama! Berdoalah, moga-moga Allah jauhkan wabak ini dari terus menular. Insyallah, berdoa di bulan Ramadhan yang penuh berkat ini, Allah pelihara kita semua.

Laman Kementerian Kesihatan yang secara khusus mengenai H1N1 di http://h1n1.moh.gov.my/ .
Klik sebelah kanan atas http://www.tipsihat.com/index.php?ref=anahsak dan download untuk maklumat tambahan.

Tentang H1N1 juga, beberapa program PUM dan PPU terpaksa ditangguhkan. Kemudian bertemu pulak dengan Ramadahan. Tapi mungkin dua minggu selepas raya akan ada aktiviti semula seperti dirancang. Cuma bagi mereka yang tidak terlibat dengan peperiksaan penggal dan persiapan peperiksaan besar sahaja yang akan dipelawa mengikuti program rutin PUM. Antaranya kem kecermelangan, kursus ICT dan kalu sempat kursus pembubaran syarikat. Pada waktu ini kemungkinan syarikat-syarikat PUM telah masuk peringkat akhir operasi sebelum pembubaran. Jadi eloklah kumpul-kumpulkan maklumat dan agih-agihkan tugas mengikut peranan masing-masing sebagai persediaan pembubaran. Bincang lah dengan guru besar atau guru pembimbing masing-masing untuk mendapatkan nasihat bagi menutup operasi perniagaan syarikat mengikut lunas undang-undang seperti dalam modul. Ada masa lagi....tapi jangan ditangguh-tangguhkan..

No comments:

Post a Comment